Zapraszamy do lektury wywiadu z dr Ewą Hartman - coachem, trenerem oraz wykładowcą. W niniejszym artykule Ewa odpowiada na pytania związane z HeartMath, autorskimi szkoleniami oraz studiami podyplomowymi z Neuro-Przywództwa.
W pracy trenera chętnie posługujesz się metodą Point of You oraz HeartMath. Czym charakteryzuje się ta druga?
Metoda HeartMath to ogromny obszar wiedzy nt. odporności psychicznej, energii osobistej i radzenia sobie ze stresem, przełożony na zestaw technik oddechowo-mentalnych przez Instytut Heartmath funkcjonujący w Stanach Zjednoczonych. Metoda łączy wiedzę teoretyczną z pracą z ciałem i umysłem. Ale co ciekawe, dzięki specjalnemu programowi komputerowemu, przypisanemu do tej metody, uczestnicy mogą zaobserwować efekty ćwiczeń jakie wykonują, na ekranie komputera. Ten element warsztatu zawsze budzi ogromne zaciekawienie i emocje. :)
Jakie korzyści wynikają ze stosowania HeartMath?
Ja uważam, że wiedza jaką dała mi moja wycieczka do Waszyngtonu na certyfikację trenerską ze wspomnianej metody jest bezcenna, a korzyści z niej niezmierzone. Ta metoda daje spokój wewnętrzny, wzmacnia zaufanie do siebie i swoich decyzji, poprawia klarowność myślenia, zdecydowanie usprawnia proces decyzyjny.
Czego najczęściej dotyczą prowadzone przez Ciebie szkolenia zamknięte?
Szkolenia zamknięte prowadzone przeze mnie dotyczą następujących tematów: zarządzania energią osobistą, radzenie sobie ze stresem, myślenie rozwiązaniami, automotywacja i sztuka wystąpień i prezentacji.
W swojej karierze trenera współpracowałaś z wieloma firmami. Czym charakteryzują się Twoje szkolenia, skoro cieszą się taką popularnością?
Moje szkolenia są bardzo włączające, dużo pracujemy warsztatowo, coś się ciągle dzieje. Jednocześnie ja dużo tłumaczę – pokazuję cel, przyczynę, uwarunkowania jakiejś techniki. Podam przykład. Podczas mojego szkolenia „Zarządzaj energia, a nie czasem” jedną z wielu rzeczy jakie usłyszysz to porada: pij wodę..:) Możesz pomyśleć: przecież to jest oczywiste, że trzeba pić wodę, cóż w tym wielkiego. Ja wyjaśniam z jakiego powodu to picie wody jest ważne, otóż: nasz organizm, potrzebuje wody by metabolizować składniki odżywcze, jeśli wody jest mało to prawidłowy metabolizm nie zachodzi, metabolizm spowalnia. Mózg do swojej pracy potrzebuje glukozy, jeśli na skutek braku wody metabolizm glukozy spowalnia to mózg działa wolniej, czujemy ociężałość myślową, gorzej kojarzymy fakty, mniej rzeczy jesteśmy w stanie zapamiętać. Dlatego – pij wodę. Uczestnicy moich warsztatów bardzo sobie to cenią, bo widza sens tego co robią.
Słyszę też, że mam specyficzny styl – logika przeplatana humorem. Mnie trudno to ocenić, warto by zapytać kogoś kto u mnie był.
W Twoich warsztatach można dostrzec pewne elementy coachingu (np. zadawanie pytań, wydobywanie z ludzi tego, co ważne). Czemu to służy?
Pytania w pracy rozwojowej są kluczowe. Pytania aktywują korę przedczołową, pozwalają dotrzeć nowe perspektywy. Pytania aktywują uczestników i sprawiają, że wiele pracy wykonują sami, przez co znacznie lepiej przyswajają to co im potrzebne.
Komu poleciłabyś uczestnictwo w warsztacie, a komu zasugerowała proces coachingowy?
Kiedyś usłyszałam fantastyczne powiedzenie - kawa nie wyklucza herbaty. Szkolenia i warsztaty bardziej integrują, pozwalają się ludziom na siebie otworzy, pozwalają uwspólnić wiedzę, podnoszą kompetencje u większej grupy osób. pamiętajmy, że trener w przeciwieństwie do coacha, przekazuje wiedzę. Coaching jest procesem, który powinien trwać. Coaching polecałabym tam, gdzie jednostka szuka bardzo zindywidualizowanej ścieżki rozwoju - raczej dla osób na wyższych stanowiskach niż na osób pracujących na niższych szczeblach w organizacji.
Poza pracą jako coach i trener, piastujesz funkcję kierownika studiów podyplomowych z Neuro-przywództwa. Co skłoniło Cię do otworzenia takiego kierunku?
To bardzo długa historia i efekt zarówno moich poszukiwań i lekcji jakie odebrałam przy tworzeniu innych kierunków studiów podyplomowych jak i rozmów z Anią Urbańską -master trenerem metody Structogram i neuro-coachem. Chodziło mi to, by stworzyć program głęboko rozwojowy i transformujący dla osób, które ustawicznie podnoszą swoje kompetencje, i czują, że już czas zrobić krok do środka. Czyli zastanowić się, gdzie w tych wszystkich obszarach wiedzy fachowej jestem 'ja'. Co ta ogólnie dostępna wiedza fachowa dla mnie znaczy? Co mogę zrobić, by jeszcze lepiej skomunikować się z sobą, by móc jeszcze lepiej skomunikować się z innymi.
Na jakie potrzeby odpowiadają studia z Neuro-przywództwa?
To jest potrzeba rozwoju i poszukiwania. To chęć odkrycia co w mojej głowie piszczy i dlaczego tak właśnie piszczy.
Rozmawiała: Karolina Nowak