Czy podczas poszukiwania pracy spotkałeś się z zagadnieniem kompetencji miękkich? Zapewne tak! Pojęcie „umiejętności miękkie” nie jest terminem stricte naukowym. Zostało zapożyczone z języka angielskiego (SOFT SKILLS). Najprawdopodobniej zdajesz sobie sprawę, że umiejętności te odgrywają kluczową rolę na rynku pracy (i nie tylko). Skupiają się na wiedzy, umiejętnościach i postawach, które pozwolą w określonej sytuacji zachować się skutecznie. Doskonalenie ich to najlepsza inwestycja w przyszłość. Na czym polegają kompetencje miękkie i jak je rozwijać?
Niezależnie od tego, czy należysz do pokolenia Gen X czy pokolenia Y, zwanego również Millennials, koniecznie spójrz na prognozę World Economic Forum, która punktuje 10 najbardziej pożądanych kompetencji miękkich w 2020r.:
Co więcej, według portalu Business Insider, kompetencje miękkie powinny być ważne szczególnie dla przyszłych liderów i nowo mianowanych managerów. Bez tych umiejętności szybko okaże się, że team nie funkcjonuje tak efektywnie, jak wskazuje na to jego potencjał.
Dużo osób bagatelizuje umiejętności z zakresu kompetencji miękkich, twierdząc, że je posiada, choć wcale ich nie wykorzystuje. Taki stan rzeczy wynika przeważnie z nieznajomości tematu. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ tematu kompetencji miękkich nie znajdziemy w spisie obowiązkowych lektur szkolnych. Stąd często rodzi się frustracja kandydatów do pracy dlaczego ich aplikacja spotkała się z odrzuceniem. Można zapobiec takiemu scenariuszowi. Jak to zrobić? Świadomie zainteresować się np. literaturą poruszającą temat kompetencji miękkich, obserwować raporty rzetelnych firm badających rynek pracy, a także wziąć pod uwagę udział w szkoleniach skupiających się na danej umiejętności miękkiej.
Raport ,,Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane wśród absolwentów szkół wyższych wychodzących na rynek pracy” opracowany przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst&Young pokazuje, że najważniejszym kryterium stosowanym przez firmę przy zatrudnianiu absolwentów są kompetencje osobowe i interpersonalne. Odpowiednio rozwinięte zagwarantują Ci efektywną komunikację z zespołem, szefem, podwładnymi czy nawet z partnerem, dziećmi. Dzięki Soft Skills będziesz w stanie również swobodnie prezentować, sprzedawać, rozwiązywać najbardziej skomplikowane problemy i podejmować trafne decyzje.
By rozpocząć szkolenie z zakresu kompetencji miękkich na samym początku potrzebna jest dogłębna analiza swojego obecnego poziomu tych zdolności. Możesz zainspirować się np. analizą SWOT. Taką analizę można przeprowadzić zadając sobie konkretne pytania: Jakie są moje mocne i słabe strony? Z czego jestem dumny? Jakie porażki odniosłem? Do czego mam predyspozycje? W jakim kierunku chciałbym się rozwijać? Po zgromadzeniu tych informacji warto przystąpić do części praktycznej twojego zadania. Chcąc w sposób właściwy popracować nad swoimi umiejętnościami miękkimi dobrze jest skorzystać z bogatej bazy szkoleń otwartych mających na celu kształcenie i rozwój tzw. SOFT SKILLS. Możesz skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy szkoleniowej, która dostosuje rozwiązanie adekwatne do twoich obecnych potrzeb.
Jak znaleźć dobrą firmę szkoleniową? Jakie kryteria wyboru warto obrać? Podpowiadamy:
1. doświadczenie potwierdzone opiniami usatysfakcjonowanych klientów,
2. kompetencje trenerów,
3. kreatywność, wykorzystywanie technologii np. webinarów, e-platform szkoleniowych,
4. otwartość na nowe rozwiązania,
5. partnerskie podejście.
Wybór odpowiedniej firmy szkoleniowej to tak naprawdę połowa sukcesu. Jeśli brakuje Ci czasu na przejrzenie każdej dostępnej oferty i wybranie tej, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom, podpowiemy Ci gdzie szukać. Możesz skorzystać np. z różnorodnej oferty szkoleniowej firmy Demos Polska, która działa na rynku szkoleniowo-doradczym od roku 2004. W ciągu tego okresu firma pomogła ponad 25 750 uczestnikom szkoleń oraz projektów doradczych. Spółka silnie rozwija różnorodne obszary działalności min. szkolenia z kompetencji miękkich, kompleksowe szkolenia dla firm, rekrutacje, doradztwo strategiczne oraz badania (AC/DC, wycena kompetencji pracowniczych).
Niezależnie od tego, czy skorzystasz z usług profesjonalnej firmy, czy weźmiesz sprawy w swoje ręce, ważne, abyś pamiętał, że jedyna, stała rzecz na świecie to zmiana (szczególnie na rynku pracy) i warto rozwijać kompetencje miękkie. Na pewno taka inwestycja opłaci się w przyszłości.
Źródła:
1. Future of Jobs Report, World Economic Forum,
2. 2019 Global Talent Trends. The 4 trends transforming your workplace. LinkedIn,
3. http://firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf,
4. www.demos.pl,
5. Business Insider.