BLOG SPOTELLO

Savoir vivre w biznesie i książki rozwojowe - wywiad z Renatą Wroną

04 września 2019

Zapraszamy do lektury wywiadu z Renatą Wroną – trenerką rozwoju osobistego, nauczycielką akademicką oraz autorką książek rozwojowych.

 

W swojej pracy coacha wspierasz się pracą z obrazem metodą Point of You. Czy mogłabyś wytłumaczyć, na czym ona polega? Jakie są jej zalety?

Pracuję dużo w korporacjach i obrazy Point of You sprawdzają się doskonale. Uczestnicy warsztatów czy sesji coachingu dzięki pracy z obrazem, odkrywając związki między tematami, słowami, obrazami i zadawanymi pytaniami, sięgają w głąb siebie do zagadnień i procesów istotnych w ich życiu. Podczas takich sesji kreują nowe pomysły.

Kiedy komunikujemy się poprzez obraz, używając zdjęć, pytań, refleksji, obchodzimy mechanizm obronny mózgu, który towarzyszy mówieniu wprost na dany temat. Poprzez wyciszenie, obraz i zadane pytania, dostarczam klientowi nowych bodźców, które przekierowują jego uwagę w inne miejsce. Dzięki temu zamiast usłyszeć to co w podobnych sytuacjach zawsze od intuicji słyszy, dla odmiany usłyszy coś nowego. Dzięki wprowadzaniu podczas szkoleń i coachingu obrazów Point of You pomagam klientom rozwijać sztukę dostrzegania różnorodnych, nowych i czasem nieoczywistych perspektyw.

 

Specjalizujesz się również w takich obszarach jak ekonomia, PR i marketing. Czy wykorzystujesz swoje doświadczenie z tego zakresu w pracy coacha?

Tak, oczywiście każda zdobyta wiedza i doświadczenie zawodowe, jest pomocne podczas sesji coachingu, pozwala mi zadawać trafniejsze pytania, które mogą głębiej poruszyć proces rozwoju klienta. Jednak moje wieloletnie doświadczenia z zakresu Public Relations i marketingu wykorzystuje przede wszystkim podczas szkoleń i warsztatów które prowadzę z tematów takich jak, savoir-vivre w biznesie, personal branding czy wystąpienia publiczne.

 

Mówi się o tym, że coach wcale nie potrzebuje wiedzy specjalistycznej w dziedzinie, w której specjalizuje się klient. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem?

Tak. Coach pracuje z klientami w zakresach związanych z biznesem, rozwojem kariery, finansami, życiem prywatnym, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Coaching jest procesem, którego głównym celem jest wzmocnienie klienta oraz wspieranie go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany w oparciu o własne odkrycia, wnioski i posiadane zasoby. Coach musi posiadać wiedzę jak zadawać odpowiednie pytania by coachee szybciej diagnozował swoje cele i sprawniej podejmował trafne decyzje, jednak coach wciąż musi pamiętać, że nie może zmienić swojej roli na bycie mentorem, a takie ryzyko może zaistnieć, gdy coach jest ekspertem w danej dziedzinie. Ja podczas swojej pracy oddzielam pracę coacha, trenera i mentora. Tak jak podczas szkoleń i warsztatów czy też mentoringu wprowadzam pytania coachingowe, ponieważ wiem, że są bardzo pomocne, tak przy sesjach coachingowych, powstrzymuję się przed pokusą radzenia co ma zrobić coachee, ponieważ to już nie byłby coaching.

 R.Wrona_4net.jpg (997 KB)

 

Jaka jest sylwetka osoby, która szczególnie może potrzebować Twojego wsparcia coachingowego?

Na ogół są to menedżerowie, którzy chcą zrobić szybszy krok do przodu w swojej karierze zawodowej lub osobistej. Osoby, które chcą przedyskutować jakieś nurtujące ich tematy, chcą mieć pewność, że ich cele są dobrze zdefiniowane i że będą mogli szybciej osiągnąć spodziewane rezultaty. Wśród moich klientów znajduje się również duża grupa pracowników, których firma uważa, za bardzo cennych i potrzebnych i u których widzi potencjał szybszego rozwoju, są również osoby, które nie czują zadowolenia ze swojego życia prywatnego czy też zawodowego, które mają wrażenie, że kręcą się w kółko i pragną przyjrzeć się mu z pomocą eksperta, poukładać sobie pewne sprawy, coś zakończyć lub coś rozpocząć.

 

W swojej ofercie posiadasz również warsztaty i szkolenia. Są one prowadzone w sposób coachingowy. Co to oznacza?

Staram się wprowadzać metody coachingu do swoich warsztatów i szkoleń, ponieważ uważam, że moi klienci są osobami inteligentnymi, którzy posiadają duże doświadczenie i nie potrzebują jedynie nowej dawki sucho przedstawionej wiedzy. Gdyby tak było, wystarczyło by im przeczytanie odpowiedniej literatury. Dlatego wprowadzając metody coachingu do swoich szkoleń, zadając uczestnikom odpowiednie pytania, na które odpowiadają sobie podczas warsztatów, daję im możliwość głębszego wejścia w temat, skonfrontowania nowej wiedzy ze swoimi doświadczeniami, przekonaniami i wartościami.

 

Na jakie potrzeby odpowiadają Twoje szkolenia?

Są to szkolenia miękkie, które pozwalają uczestnikom rozwijać swoją komunikację ze współpracownikami, klientami, podwładnymi, na przykład komunikacja z osobami o różnych stylach zachowań. Pomagają rozwijać asertywność w biznesie, pracować nad kreowaniem swojej marki osobistej, trenować wystąpienia publiczne, przyswajać różnice między savoir- vivre w biznesie a życiu prywatnym oraz lepiej radzić sobie ze stresem.

 

wrona2.jpg (801 KB) 

Podkreślasz, że cały czas się edukujesz. Czy w związku z tym, masz jakieś plany związane z rozwojem swojej działalności?

Tak, uważam, że rozwój jest czymś naturalnym. Świat wokół nas się zmienia i gdy nam się zdaje, że stoimy w miejscu, tak naprawdę się już cofamy. Ostatnio zostałam certyfikowanym konsultantem MaxiDISC i przeprowadzam indywidualne testy stylów zachowań. Obecnie przechodzę pogłębione treningi mindfulness i praktyki jogi, którymi w przyszłości chcę uzupełnić swoje programy radzenia sobie ze stresem.

 

Czym są indywidualne testy stylów zachowań MaxieDISC? W jaki sposób można zastosować je w praktyce coachingowej?

MaxieDISC to nowocześnie zaprojektowany system, służący osiąganiu lepszych efektów w biznesie i relacjach z ludźmi. Oparty jest o najnowszą wiedzę z dziedziny psychologii oraz ponad 25-letnie doświadczenia biznesowe oraz o mierzalne wskaźniki i cele do osiągnięcia. Dzięki testowi lepiej poznajemy siebie i swoje zachowania, ale również potrafimy lepiej komunikować się z innymi ludźmi wiedzac, że każdy ze stylów zachowań potrzebuje także innego sposobu komunikowania. MaxieDISC to system poprawy efektywności oparty o ludzkie zachowania. Jest jednocześnie wygodny, prosty w używaniu i wdrażaniu.

W praktyce coachingowej, pozwala lepiej coachee zrozumieć jego predyspozycje i kwestie relacji z innymi ludźmi oraz jego nastawienie do pewnych sytuacji, co może przyspieszyć proces zmiany.

 

Jesteś autorką dwóch książek adresowanych do kobiet: Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość oraz Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek. Jakim kobietom szczególnie poleciłabyś wymienione pozycje?

Każdej kobiecie polecam pierwszą publikację, ponieważ jest ona czymś w stylu sesji coachingu, które można przejść w domu, na kanapie z filiżanką dobrej kawy czy herbaty w ręku. Skupia się ona na tych trzech kluczowych kwestiach odczuwania satysfakcji z życia, czyli szczęścia, na zarządzaniu swoją karierą i umiejętności kochania siebie i innych. Napisałam ją z myślą o kobiecie, która z różnych względów czy braku funduszy, czy też z braku czasu lub odległości nie może pozwolić sobie na pełne sesje z coachem.

Druga pozycja jest przeznaczona dla kobiet, które chcą pracować nad swoim personal brandingiem, poznać tajniki biznesowego savoir-vivre i dopracować swój wizerunek. Motywacja do wydania tej publikacji było dostrzeganie potrzeby odróżnienia kwestii aktualnej mody, podkreślania kobiecej urody od tak ważnej kwestii jak podkreślanie swojego profesjonalizmu zawodowego. Wiem, ze każda kobieta bez względu na wiek, rozmiar czy zasobność portfela może wykreować wizerunek kompetentnej i atrakcyjnej kobiety biznesu i ze jest to ważny krok w zarządzaniu swoją karierą. Obie pozycje cieszą się dużym powodzeniem a e-maile, które otrzymuję od czytelniczek, które dziękują mi za pomoc w innym spojrzeniu na otaczającą je rzeczywistość i postępy jakie dzięki nim robią, dają mi wiele satysfakcji z wykonywanej pracy.

  

O autorze:
Renata Wrona
Trenerka biznesu, trenerka rozwoju osobistego, Coach ICF, Konsultant MaxiDISC, Wykładowca akademicki, autorka książek rozwojowych.

Masz wiele ciekawych rzeczy do powiedzenia? 

Zwiększ swój zasięg publikując na naszym blogu.

Publikuj bezpłatnie